Ολα θα είναι «σαν» να είναι, αλλά δεν θα είναι...
Από τη συγκέντρωση καλλιτεχνών στην οδό Ηρώδου Αττικού
ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSIΤελικά η «νομοθετική ρύθμιση», που υποσχέθηκε ο πρωθυπουργός στους εκπροσώπους καλλιτεχνών και σπουδαστών, είναι Κοινή Υπουργική Απόφαση που «θεραπεύει» μισθολογικά θέματα, ορίζοντας ειδική μισθολογική κλίμακα Καλλιτεχνικού Εργου και δυνατότητα μισθολογικής εξέλιξης, αλλά δεν «θεραπεύει» καθόλου το βασικό αίτημα για την αναγνώριση των πτυχίων τους, την ύπαρξη κατηγορίας ανώτερης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και την ηθική τους αποκατάσταση.
Γιατί παραιτήθηκαν όλοι οι καθηγητές της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου στις 8 Φεβρουαρίου και ακολούθως οι συνάδελφοί τους στις σχολές του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας και του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, θυσιάζοντας τη θέση, το κύρος και τις μισθολογικές απολαβές τους; Διότι ζητούσαν μέχρι εκείνη την ημέρα να έχει υπάρξει «δημόσια δέσμευση για ουσιαστική τροποποίηση του Προεδρικού Διατάγματος 85/2022 σχετικά με την ένταξη των αποφοίτων καλλιτεχνικών σχολών στην κατηγορία Τ.Ε. (Τεχνολογικής Εκπαίδευσης) και την αναγνώριση / διαβάθμιση των σπουδών τους».
Τι έλεγε μία ημέρα μετά η ανακοίνωση που εξέδωσε το Δ.Σ. του Εθνικού Θεάτρου και ο καλλιτεχνικός του διευθυντής Γιάννης Μόσχος; «Οι λύσεις που έχουν δοθεί έως σήμερα από την Πολιτεία δεν είναι επαρκείς και δεν θεραπεύουν την ηθική απαξίωση της ανώτερης καλλιτεχνικής εκπαίδευσης». Και μεταξύ άλλων ζητούσε «την άμεση εντοπισμένη τροποποίηση του Π.Δ. 85/2022 ώστε να διευκρινίζεται ότι η ανώτερη καλλιτεχνική εκπαίδευση εμπίπτει σε κατηγορία ανώτερή της (Δ.Ε.), ακόμη και με πρόβλεψη νέας ειδικής κατηγορίας (ενδεχομένως Κ.Ε. - Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης) ισότιμης προς την κατηγορία (Τ.Ε.)».
Μετά τη «νομοθετική ρύθμιση» που υποσχέθηκε ο πρωθυπουργός και δεν ήταν τελικώς τέτοια, αλλά Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) -πράγμα που σημαίνει, όπως ξεκαθάρισε ο γ.γ. του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών Αρης Λάσκος μιλώντας στην ΕΡΤ, ότι «αφενός προσβάλλεται πολύ εύκολα στο Συμβούλιο της Επικράτειας και κυρίως ότι είναι υποδεέστερη ενός Προεδρικού Διατάγματος»- «θεραπεύτηκε» το πρόβλημα, όπως ήταν η λέξη που επέλεξε στην ανακοίνωσή του το υπουργείο Πολιτισμού; Οχι κι ας είμαστε ειλικρινείς μεταξύ μας.
Το περιεχόμενο της «ρύθμισης», που ήταν ΚΥΑ, γνωστοποιήθηκε πάντως με αρκετή καθυστέρηση το βράδυ της Παρασκευής και αφού είχε πρώτα κυκλοφορήσει μία ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού που προκαταλάμβανε το περιεχόμενο ήδη από τον... ευφάνταστο τίτλο της: «Ρύθμιση για τη θεραπεία χρόνιων μισθολογικών ανισοτήτων και στρεβλώσεων που αντιμετωπίζουν καλλιτέχνες που απασχολούνται στο Δημόσιο»
Το βασικό αίτημα των καλλιτεχνών, όμως, για το οποίο υπήρξαν οι δίμηνες έως εδώ αντιδράσεις, καταλήψεις και δημόσιες διαμαρτυρίες, δεν «θεραπεύτηκε». Υπήρξαν βέβαια κάποια βήματα στη σωστή βάση, κυρίως μισθολογικά, όμως οι καλλιτέχνες δεν κατέβηκαν στον δρόμο για 179 ευρώ επιπλέον (όπως είναι η αντιστοίχιση), αλλά για την επαγγελματική τους αναγνώριση, την αναγνώριση των πτυχίων τους και μετά απ’ όλα αυτά (και) την ηθική τους αποκατάσταση. Τους αναγνωρίζει επαγγελματικά και τους αποζημιώνει ηθικά το γεγονός ότι η ΚΥΑ ορίζει ότι «για τη μισθολογική κατάταξη του καλλιτεχνικού προσωπικού ορίζεται ειδική μισθολογική κλίμακα Καλλιτεχνικού Εργου με 19 μισθολογικά κλιμάκια (Μ.Κ.), με εισαγωγικό το Μ.Κ.1 και καταληκτικό το Μ.Κ.19»; Κι ακόμα ότι «ο μηνιαίος βασικός μισθός του Μ.Κ.1 ορίζεται σε 1.037 ευρώ»;
Οχι. Διότι κυρίως το «Καλλιτεχνικό Εργο» είναι μισθολογική κλίμακα και ουδεμία σχέση έχει με την αναγνώριση επαγγελματικής βαθμίδας «ενδεχομένως Κ.Ε. - Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης, ισότιμης προς την κατηγορία (Τ.Ε.)». Και διότι η εισαγωγή μισθολογικής κλίμακας Καλλιτεχνικού Εργου είναι οριζόντια: «η μισθολογική αυτή αναβάθμιση γίνεται οριζόντια σε όσους κάνουν καλλιτεχνικό έργο στο Δημόσιο και όχι σε όσους μετέχουν της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης», επιβεβαίωσε και ο κ.Λάσκος.
Εξαιρέσεις
Με κάποιες εξαιρέσεις βέβαια που αφορούν το Εθνικό Θέατρο και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος [«τα ΝΠΙΔ για τα οποία ισχύει ειδικότερη ισχύουσα ρύθμιση και τα ΝΠΙΔ του ν. 2273/1994 (Α’ 233)»], τους μουσικούς, μόνιμους και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, (που οι αποδοχές τους καθορίζονται με βάση τα άρθρα 146 έως και 149 του Ν. 4472/2017) και τους μουσικούς-μέλη των συμφωνικών ορχηστρικών συνόλων των ΟΤΑ, με το άρθρο 103 του Ν. 4483/2017.
Η εν λόγω ρύθμιση «δεν καταργεί το Προεδρικό Διάταγμα ή το τροποποιεί όπως εμείς ζητούσαμε και στο ουσιαστικό κομμάτι σε αυτά που ορίζει, ενώ εξασφαλίζει μεν μια μισθολογική αναβάθμιση εξισώνοντας τις αμοιβές μας με αυτές της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, την ίδια στιγμή όμως δίνει αυτή την αναβάθμιση, ανεξαρτήτως του διπλώματος», επεσήμανε ο Αρης Λάσκος στην ΕΡΤ. Είναι δηλαδή μια ρύθμιση που θυμίζει... χρησμό του Αγιου Παΐσιου: «θα πληρώνεσαι σαν να είσαι Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, αλλά δεν θα είσαι Τ.Ε.»
Με δυο λόγια λοιπόν η συγκεκριμένη «Ρύθμιση για τη θεραπεία... », όπως διατυμπάνιζε η ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, δεν δίνει ισοτίμηση με βαθμίδα Τεχνολογικής Εκπαίδευσης στο σύνολό της, παρά μόνο μισθολογική ισοτίμηση και δυνατότητα επαγγελματικής εξέλιξης.
Οι ευθύνες
Γιατί μετά από τόσους κόπους, διαπραγματεύσεις και αγωνία, ο πρωθυπουργός έκανε μεν μία «διαδρομή» αναγνωρίζοντας ότι το Π.Δ. προκάλεσε ένα μεγάλο πρόβλημα (και δεν ήταν «παρεξήγηση», ούτε «υποκινούμενη» διαμαρτυρία), το οποίο έως εδώ χρειάστηκε μία κατ’ ευφημισμόν «τροποποίηση» και μία ΚΥΑ, αλλά δεν αναγνωρίζει ότι το πρόβλημα δεν ήταν πρωτίστως μισθολογικό, αλλά στην ουσία του και όπως διατυπώθηκε έως εδώ με χίλιους τρόπους ήταν και παραμένει επαγγελματικής αναγνώρισης και ηθικής αποκατάστασης; Γιατί η κυβέρνηση εξακολουθεί να ταλαιπωρεί τους καλλιτέχνες και τους σπουδαστές με πείσμα, οπισθοχωρήσεις, αρθρογραφία, επικοινωνιακά τρικ και χρησμούς του... Αγιου Παΐσιου, αντί να τους δώσει την επαγγελματική «Βαθμίδα» και όχι «Εργο» που ζητούν;
● Ευθύνεται το γεγονός ότι τον Μάρτιο (ενδεχομένως και λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές) 108.000 υποψήφιοι θα διεκδικήσουν 5.124 θέσεις στο Δημόσιο, λαμβάνοντας μέρος στον γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ;
● Ευθύνεται το γεγονός ότι ήδη έχουν αδειοδοτηθεί Κολέγια που από τη νέα σεζόν θα προσφέρουν (έναντι «αλμυρού» αντιτίμου) σπουδές παραστατικών τεχνών με αναγνωρισμένο πτυχίο;
Ο,τι κι αν ευθύνεται το σίγουρο είναι ότι ο δίμηνος αγώνας των σπουδαστών και των καλλιτεχνών έχει καταγράψει έως εδώ στάδια άξια συγχαρητηρίων, αλληλεγγύη και κατακτήσεις και επιτέλους δημόσια αναγνώριση από τον πρωθυπουργό του «προβλήματος» που διέψευδαν υπουργοί και υφυπουργοί μέχρι τότε, έχει όμως καταγράψει και μεγάλη σωματική και ψυχική κόπωση και απώλειες μεροκάματων και μισθών και παραιτήσεις και την απειλή, άμεση πια, να χαθεί το εξάμηνο των σπουδών και πιέσεις από παραγωγούς θεάτρων και τηλεοπτικών σειρών. Κι αυτά ενώ επίκεινται εκλογές.
Με δεδομένα αυτά, σωματεία, σπουδαστές και καλλιτέχνες θα αποφασίσουν την περαιτέρω στάση τους σε συνελεύσεις. Τι θα γίνει με τις καταλήψεις; Τι θα γίνει με τους καθηγητές των σχολών σε Εθνικό, ΚΘΒΕ και ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας; Θα δούμε... Προέχει η Γενική Συνέλευση του ΣΕΗ που θα πραγματοποιηθεί αύριο στις 17.30
Πηγή : efsyn.gr