Οι απεργίες παραλύουν τη Βρετανία
Ο Σουνάκ απειλεί με το στρατό!
του Θόδωρου Κουτσουμπού
Ένα μεγάλο απεργιακό κύμα συνταράσσει τη Βρετανία, ενώ ο νέος συντηρητικός Τόρις πρωθυπουργός Σούνακ απειλεί με την χρήση του στρατού ως απεργοσπαστικού μηχανισμού στις δημόσιες υπηρεσίες. Τρένα, νοσοκομειακοί, οδηγοί ασθενοφόρων, ταχυδρομικοί, δάσκαλοι, υπάλληλοι ελέγχου διαβατηρίων, και κατά τις ημέρες των Χριστουγέννων οι υπάλληλοι των αποσκευών στα αεροδρόμια, κατέρχονται σε απεργιακή δράση.
Μαζί με το υπερβολικό κύμα ψύχους, στη χώρα, την πρώην Μεγάλη Βρετανία, όπου το 20% του πληθυσμού ζει κάτω από το όριο της φτώχειας, το απεργιακό κύμα δημιουργεί μια έκρυθμη κατάσταση.
Από μια ευρύτερη οπτική γωνία, η κοινωνική αναστάτωση στη Βρετανία είναι μέρος της αναπτυσσόμενης απεργιακής δράσης της εργατικής τάξης σε όλη την Ευρώπη, στο Βέλγιο, την Ιταλία, τη Γαλλία, Γερμανία, και, βεβαίως, στην Ελλάδα όπου η γενική απεργία της 9ης Νοέμβρη ήταν πολύ πέρα από τη γραφειοκρατική “τουφεκιά” που ήθελαν οι γραφειοκράτες. Πηγή της νέας φάσης ταξικών αγώνων ασφαλώς είναι ο πληθωρισμός, που κατατρώγει τον εργατικό μισθό και φτωχοποιεί μεγάλα τμήματα των πληθυσμών, ερχόμενος να επικαθήσει στην κρίση της πανδημίας και στα εγγενή ζητήματα της ανεργίας και του κοινωνικού αποκλεισμού…
Αυτή την εβδομάδα, στη Βρετανία έχουν την τιμητική τους οι νοσοκόμες (και νοσοκόμοι), στην πρώτη απεργία τους στην ιστορία του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Την Πέμπτη 15/12 δεκάδες νοσοκόμες και νοσοκόμοι κατέβηκαν σε απεργία, πάνω από 70.000 προγραμματισμένα ραντεβού ακυρώθηκαν στα νοσοκομεία. Είναι η πρώτη δράση, μιας σειράς προγραμματισμένων απεργιών. Ο όποιος “κοινωνικός αυτοματισμός” δεν φαίνεται να έχει προοπτική αφού, στα γκάλοπ φαίνεται ότι το 52% τάσσεται υπέρ των απεργιών και μόνο το 27% κατά. Το συνδικάτο των νοσοκομειακών NHS ζητά αύξηση μισθών που να καλύπτουν το ύψος του πληθωρισμού που έχει εκτοξευθεί στο 11,5%.
Οι απεργίες των νοσοκομειακών είναι μέρος του ευρύτερου κύματος απεργιών. Από τις αρχές Δεκεμβρίου η χώρα παραλύει από τις απεργίες των σιδηροδρομικών. Σε μια χώρα όπου τα τρένα είναι βασικό μέσο μεταφορών, με ιδιωτικοποιημένες τις μεταφορές, τα συνδικάτα μπλοκάρουν αποτελεσματικά την κίνηση. Το απεργιακό πρόγγραμμα εκτείνεται και τις ημέρες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Τα 40.000 μέλη του μεγαλύτερου συνδικάτου Σιδηροδρόμων, Ναυτιλίας και Μεταφορών (National Union of Rail, Maritime and Transport Workers) RMT, και οι 9.000 μηχανοδηγοί σταμάτησαν την κίνηση των τρένων σε όλη τη Βρετανία την Τετάρτη 14/12, ή, σε άλλες περιπτώσεις ελάττωσαν τα δρομολόγια. Μόνο το 1/5 των κανονικών σιδηροδρομικών δρομολογίων σε όλη τη χώρα πραγματοποιήθηκαν την Τρίτη 13/12. Την Τετάρτη 14/12 τα τρένα κυκλοφόρησαν από τις 7.30 π.μ. έως τις 6.30 μ.μ., με μειωμένα δρομολόγια στις κύριες υπεραστικές και αστικές γραμμές, ενώ δεν υπήρχαν τρένα σε μεγάλο μέρος της αγροτικής Αγγλίας, της Σκωτίας και της Ουαλίας. Η εταιρεία Network Rail προέτρεψε τους επιβάτες να αναζητήσουν εναλλακτικούς τρόπους για τη μεταφορά τους, ή να επικοινωνούν με τους φορείς εκμετάλλευσης των τρένων και των δικτύων για περισσότερες πληροφορίες. Την Τετάρτη 14/12 οι εργαζόμενοι της Royal Mail του συνδικάτου CWU πραγματοποίησαν την τρίτη από τις έξι ημέρες απεργίας τους ενόψει των Χριστουγέννων.
Τα αφεντικά των σιδηροδρόμων και δικτύων, σύμφωνα με την εταιρία Network Rail προσφέρουν αυξήσεις 9% για διάστημα δύο ετών με κάποια ταξιδιωτικά προνόμια στο προσωπικό και εγγύηση θέσεων εργασίας μέχρι το 2025. Όμως, η προτεινόμενη αύξηση είναι πολύ μακριά από τις ανάγκες, δεδομένου ότι ο πληθωρισμός καλπάζει με ποσοστό πάνω από 11% στη διάρκεια του έτους. Τα μέλη του συνδικάτου σε ψηφοφορία απέρριψαν τις προτάσεις της εταιρείας.
Ο πρωθυπουργός Ρίσι Σουνάκ, που πρόσφατα ανέλαβε την πρωθυπουργία μετά την καθαίρεση της Λιζ Τρας, μιλώντας στο υπουργικό του συμβούλιο είπε ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να αλλάξει τη θέση της στο θέμα των μισθών. Είπε ότι εάν η κυβέρνηση ήθελε να αυξήσει τους μισθούς σε ολόκληρο τον δημόσιο τομέα, αυτό “θα είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν οι φόροι όλων κατά περίπου 25 δισεκατομμύρια λίρες”. Βέβαια, δεν του περνάει από το μυαλό να ελαττωθούν τα κέρδη των εταιρειών για να δοθούν οι αυξήσεις στους μισθούς των εργαζομένων. Επομένως, σύμφωνα με τον συντηρητικό πρωθυπουργό, ο μόνος τρόπος για να τερματιστούν οι εκτεταμένες απεργίες στους σιδηροδρόμους και στους άλλους τομείς είναι να υποχωρήσουν τα συνδικάτα. Αλλά αυτό είναι που πυροδοτεί την εργατική έκρηξη. Η αδιαλλαξία των αφεντικών και της κυβέρνησης. To γεγονός ότι μέσα στην κρίση, οι πλούσιοι εξακολουθούν να γίνονται πλουσιότεροι, ενώ η πλειοψηφία της εργατικής τάξης και του λαού βυθίζεται στη φτώχεια.
Στην πραγματικότητα ο εκατομμυριούχος Σουνάκ, λίγες εβδομάδες μετά την ανάδειξή του στην πρωθυπουργία δεν μπορεί να κυβερνήσει. Έτσι, εξετάζει και έχει ήδη κινήσει τις διαδικασίες της καθόδου στρατού για τη λειτουργία ορισμένων τομέων της οικονομίας. Επίσης εξετάζει την αυστηροποίηση της αντιαπεργιακής νομοθεσίας για να ισχύουν στα νοσοκομεία και τις μεταφορές οι ίδιοι όροι που ισχύουν στην αστυνομία, δηλαδή απαγόρευση των απεργιών! Όμως, ακόμη και ο ιδιωτικοποιημένος στρατός δεν είναι σίγουρο το κατά πόσο θα ανταποκριθεί, δεδομένου ότι και οι επαγγελματίες στρατιώτες βλέπουν τους μισθούς τους να εξανεμίζονται από τον πληθωρισμό – και θα πιάσουν δουλειά με χαμηλότερους μισθούς από αυτούς των απεργών!
Ταυτόχρονα, οι πιέσεις στη ρεφορμιστική συνδικαλιστική ηγεσία αυξάνονται για να έλθει σε κάποιο είδος συμφωνίας και να σταματήσουν οι απεργίες. Όμως, κάποια στιγμή φθάνει ο κόμπος στο χτένι και ακόμη και οι ρεφορμιστές χρειάζονται κάτι να έχουν στα χέρια τους. Ο βρετανικός ιμπεριαλιστικός καπιταλισμός, στην πατρίδα του καπιταλισμού βυθίζεται όλο και βαθύτερα στην κρίση και παρακμή που μετά την έξοδο από την ευρωζώνη χειροτέρεψε. Στη χώρα που γεννήθηκε ο καπιταλισμός κάτι νέο και επαναστατικό είναι κοινωνικά αναγκαίο.
Πηγή : Νέα Προοπτική